|
52 - Kolej |
|
1. OBSAH STANDARDU
STANDARDY KONSTRUKCÍ Obsah standardu je popsán následujícími technickými a kvalitativními parametry.
Kolejová pole na pražcích Kolejová pole montovaná na montážní základně slouží k následnému zřízení koleje. Obsahem standardu je příprava a přísun veškerého materiálu (kolejnic, pražců, pípadně mostnic, podkladnic, můstkových desek, spojek, svěrek a kolejnicových uevňovadel, polyetylenových podložek pod podkladnice, pryžových podložek mezi patou kolejnice a podkladnicemi, těsnících zátek do vložek pražců z předpjatého betonu), manipulace pomocí železničního kolejového jeřábu, montáž pomocí vrtačky pražců a utahováku, naolejování spojkových a svěrkových šroubů.
Kolej stykovaná z kolejových polí Kolej stykovaná je z mechanicky spojených kolejnicových pásů. Obsahem standardu je přivezení kolejových polí, uložení na kolejové lože a směrová a výšková úprava podbitím každého pražce podbíječkou.
Kolej stykovaná z kolejnic Kolej stykovaná z mechanicky spojená z kolejnic. Obsahem standardu je příprava a přísun veškerého materiálu (kolejnic, pražců, podkladnic, můstkových desek, spojek, svěrek a kolejnicových upevňovadel, polyetylenových podložek pod podkladnice, pryžových podložek mezi patou kolejnice a podkladnicemi, těsnících zátek do vložek pražců z předpjatého betonu), manipulace pomocí autojeřábu, rozdělení pražců, montáž pomocí vrtačky pražců a utahováku, osazení kotevních šroubů včetně zalití u koleje na podkladu z betonu,směrovou a výškovou úpravu koleje s podbitím každého pražce třemi záběry podbíječkou včetně dotažení, očištění a naolejování spojkových a svěrkových šroubů před zahájením provozu.
Mostnice na železničních mostech Mostnice je nosná konstrukce uložená na mostních pilířích. Obsahem standardu je přísun materiálu (mostnice z tvrdého dřeva, spojovací materiál, materiál pro případné podložení), provedení spojů a jejich ošetření asfaltovým tmelem.
__________________________________________________________________
VNITROSTAVENIŠTNÍ PŘESUN, TECHNOLOGICKÁ MANIPULACE A LEŠENÍ vnitrostaveništní přesun Vnitrostaveništním přesunem se rozumí veškerá manipulace s materiálem nezbytným ke zhotovení požadované konstrukce (práce) v rámci staveniště ze skládky po jeho zabudování. Popisovník nevymezuje způsob ani rozsah vnitrostaveništního přesunu. Při ocenění podle popisovníku musí být vnitrostaveništní přesun součástí nabídkové ceny. technologická manipulace Technologickou manipulací se rozumí veškerá manipulace s materiálem nezbytným ke zhotovení požadované konstrukce v prostoru montáže: Pro dráhy kolejové normální a širokorozchodné do 50 m. Pro dráhy kolejové úzkorozchodné pro kolejnice a pražce do 3 m, ostatní do 10 m. Pro metro vodorovně do 50 m, svisle do 3 m. Pro dráhy kolejové městské do 30 m. Pro montáže kolejových polí na montážní základně do 600 m. Pro zřízení mostnic vodorovně po celém mostě do 20 m od vnějšího líce závěrné zídky. Popisovník nevymezuje způsob ani rozsah technologické manipulace. Při ocenění podle popisovníku musí být technologická manipulace součástí nabídkové ceny. lešení Lešením se rozumí konstrukce umožňující provádění prací i nad dosažitelnou výšku. Popisovník nevymezuje druh, způsob použití, rozsah ani dobu použitého lešení. Při ocenění podle popisovníku musí být potřebné lešení součástí nabídkové ceny.
__________________________________________________________________
ZPŮSOB MĚŘENÍ Množství měrných jednotek pro příplatek k ceně za ztížení prací se určuje v m jako součet délek jednotlivých překážek na každé straně koleje nebo výhybky. Délka pro výpočet množství měrných jednotek příplatků za ztížení práce se určuje: - u překážek jejich délkou v m v pásmu vedle koleje nebo kolejového rozvětvení, - v tunelu délkou osy koleje v m mezi svislými rovinami proloženými oběma portály tunelu, - při rekonstrukcích koleje v m měřeno v ose koleje, u kolejových rozvětveních v m jejich rozvinuté délky. Měrnou jednotkou kolejnicového pásu je 1 m. Délka prozatímního přípojného pole se měří v m délky přípojného pole násobené počtem jeho vložení. Délka koleje přímé i v oblouku se určí v m její osy. Do celkové délky se nezapočítává délka kolejového rozvětvení. Délka koleje z kolejnic různého tvaru se určuje pro každý útvar kolejnice poloviční délkou osy koleje. Do délky koleje u metra se započítává: - spojovací kolej mezi dvěma výhybkami jednoduché kolejové spojky, - kolej za koncovými styky jednoduchých výhybek v přímé i odbočné větvi.
__________________________________________________________________
2. TECHNICKÉ SPECIFIKACE
KONSTRUKCE A PRÁCE Na provádění, měření a kvalitu prací se vztahují příslušné ČSN, obecně závazné předpisy nebo normy výrobců v plném znění. Jsou to zejména: - ČSN EN 13145 Železniční aplikace – Tratě – Dřevěné příční a výhybkové pražce - ČSN 44 5004 Úzkorozchodné tratě v dolech pro lokomotivní dopravu. Základní ustanovení - ĆSN EN 13481-3 Železniční aplikace – Trať – Požadavky na provedení systémů upevnění - Část 3: Systémy upevnění pro dřevěné pražce - ČSN EN 13481-4 Železniční aplikace – Trať – Požadavky na provedení systémů upevnění - Část 4: Systémy upevnění pro ocelové pražce - ČSN EN 13230-1 Železniční aplikace – Trať – Betonové příčné a výhybkové pražce – Část 1: Všeobecné požadavky - ČSN EN 13230-2 Železniční aplikace – Trať – Betonové příčné a výhybkové pražce – Část 2: Předpjaté monoblokové pražce - ČSN EN 13230-3 Železniční aplikace – Trať – Betonové příčné a výhybkové pražce – Část 3: Dvojité železobetonové pražce - ČSN EN 13230-4 Železniční aplikace – Trať – Betonové příčné a výhybkové pražce – Část 4: Předpjaté pražce pro výhybky a křižovatky - ČSN EN 13230-5 Železniční aplikace – Trať – Betonové příčné a výhybkové pražce – Část 5: Zvláštní prvky - ČSN 73 6301 Projektování železničních drah - ČSN 44 5780 Úzkorozchodné tratě. Kolejové pole pro doly a polní dráhy - ČSN 73 2810 Dřevěné stavební konstrukce. Provádění
MATERIÁLY Na dodávky materiálů požadovaných k provedení koleje se vztahují příslušné certifikáty jakosti ISO a dále zejména: - ČSN EN 13145 Železniční aplikace – Tratě – Dřevěné příční a výhybkové pražce - ČSN 42 5676 Kolejnice pro důlní a polní dráhy
__________________________________________________________________
3. BEZPEČNOST A HYGIENA PRÁCE
Při provádění prací je nezbytné dodržování všech platných předpisů BOZP a všech bezpečnostních listů vystavených výrobci materiálů.
4. NÁZVOSLOVÍ A ZKRATKY
NÁZVOSLOVÍ Kolej bezstyková je kolej ze svařovaných kolejnicových pásů o délce nejméně 120 m. Kolej stykovaná je kolej z mechanicky spojených kolejnicových pásů. Podbíjení nesouvislé jednotlivých pražců je podbíjení ojedinělých pražců v úseku dlouhém nejvýše 50 m. Podbíjení souvislé je podbíjení pražců v úseku koleje delším než 50 m. Překážka při práci je konstrukce, která zasahuje do prostoru omezeného svislými rovinami vedenými rovnoběžně s osou koleje ve vzdálenostech 3,0 m od osy koleje v délce větší než 0,5 m (např. nástupiště, rampa, oplocení, drátovod, banketová hrázka, šachty pozemních vedení nebo stožár, sloup apod.). Rekonstrukcí objektů se pro účely používání příplatků k cenám rozumí: - obnova traťových a staničních kolejí a závodových vleček, - přestavba dosavadního kolejiště stanic, závodových vleček, lokomotivních a vozových dep, železničních opraven a strojíren i podniků mechanizace traťového hospodářství, - prodloužení dosavadních staničních kolejí, kolejí závodových vleček, lokomotivních a vozových dep, železničních opraven a strojíren i podniků, mechanizace traťového hospodářství, pro každé prodloužení koleje nejvýše o 600 m, - rozšíření kolejiště dosavadních stanic, závodových vleček, lokomotivních a vozových dep, železničních opraven a strojíren i podniků mechanizace traťového hospodářství, pro každé prodloužení koleje nejvýše o dvě koleje s max. vzdáleností 10 m osy budované koleje od osy dosavadní koleje, - přeložka a směrové vyrovnání tratí nebo jejich částí v osové vzdálenosti budované koleje od dosavadní koleje nejvýše 10 m, - postupné zvedání dosavadní koleje se směrovou a výškovou úpravou po jejím poklesu v poddolovaném území. Úzkorozchodné dráhy jsou dráhy rozchodu menšího než 1 435 mm a dráhy rozchodu 1 435 mm, jejichž kolejnice jsou uchyceny na pražcích systémem upevnění Rudert. Pražce jsou konstrukční prvky, roznášející tlak koleje, uložené kolmo k ose koleje, ze dřeva měkkého, tvrdého nebo oceli nebo z předpjatého betonu. Drobné kolejivo jsou součásti železničního svršku, sloužící ke spojení kolejnic do kolejnicových pásů a k jejich připevnění k podkladním konstrukcím. Tunel je podzemní objekt, zpravidla přístupný z obou stran, jehož výrubní průřez přesahuje 16 m2. Kolej - stálá je kolej a kolejové rozvětvení, jejíž poloha se nemění nebo se mění jen v dlouhých časových intervalech, - pohyblivá je kolej a kolejové rozvětvení na uhelných dolech a lomech a uchycení je provedeno systémem Rudert. Svršek železniční je konstrukce jízdní dráhy, kterou tvoří kolej a kolejová rozvětvení včetně kolejového lože, zvláštní konstrukce železničního svršku ( přídržná kolejnice, izolované styky apod.) a také doplňující konstrukce železničního svršku.
ZKRATKY - neuvedeno
__________________________________________________________________
5. POPIS TECHNICKÝCH PARAMETRŮ POŽADOVANÉHO MATERIÁLU
Pro určení standardu materiálů používaných k provedení koleje je nezbytný minimální popis vyjadřující základní vlastnosti výrobků.
PRO KOLEJNICE - délka - materiál - přímost
PRO PRAŽCE DŘEVĚNÉ - rozměr - typ ( příčný, výhybkový) - provedení – materiál
PRO PRAŽCE Z PŘEDPJATÉHO BETONU - typ - systém upevnění kolejnice - nápravová síla - rychlost
|
|